Het openen en runnen van een nieuw restaurant is hard werken, vooral omdat er een erg competitieve markt is. De meerderheid van de restauranthouders gelooft ten onrechte dat als ze goede kwaliteit voedsel serveren, dat genoeg is om een lucratieve zaak te runnen. Kwalitatief goed kunnen eten in een restaurant is de basis voor het runnen van een succesvol restaurant. Maar door van je restaurant een echt merk te maken met een duidelijk concept en goede service win je ook echt het vertrouwen van mensen. We delen graag wat tips, zodat je weet hoe je jouw restaurant succesvol kunt maken.
Een goede chef
Goed eten is de basis. Goed eten serveer je met een goede chef. De tip is om een chef in te huren met een aantal jaren ervaring, die wellicht ook qua naam bekend is bij het publiek. Hierdoor komen sommige gasten al voor de chef naar je restaurant.
Een goede locatie
De locatie van je restaurant is erg belangrijk, vooral als starter zonder de nodige naamsbekendheid kun je het niet permitteren om op een afgelegen plek te zitten. Zorg er dus voor dat je restaurant in een drukke omgeving staat. Bezoek meerdere potentiële locaties en doe goed onderzoek naar de buurt. Wat eet de lokale bevolking voornamelijk? Door dit uit te zoeken kun je de menukaart uiteindelijk ook beter aansluiten op de wensen en behoeften van de bevolking. Parkeergelegenheid is daarnaast ook echt van belang.
Bepaal het concept
Bepaal het concept van je restaurant zorgvuldig. Kijk hierbij ook weer goed naar de bevolking rondom je restaurant en ga na welke doelgroep je vooral gaat richten. Enkele concepten zijn:
- Een fast food restaurant
- Een eetcafé, waar je snel en ongedwongen kunt dineren
- Een chique restaurant
- Een tijdelijk pop-up restaurant
- Food truck
- All You Can Eat
- Self-service restaurant
Het aanschaffen van goed apparatuur
Bij het runnen van een restaurant is het prettig als al het apparatuur meewerkt. Hierbij spreken we over het keukenapparatuur, maar ook zaken zoals het kassasysteem. Zorg bij een fast food of self-service restaurant bijvoorbeeld ook voor een goed oproepsysteem met pagers. Zo hoeft de klant niet bij de balie te staan wachten, maar wordt hij of zij opgeroepen als het eten klaar is. Dit staat netter en verbetert de klanttevredenheid.